Fredag opplyste regjeringen i en pressemelding om at Norge får tilgang på én million ekstra vaksinedoser fra Moderna, og at disse vaksinedosene blir fordelt ut til landets kommuner fra uke 34.

- For Bodø kommunes del betyr dette at vi i uke 34 får til sammen 10.000 nye vaksinedoser, sier fungerende helseleder Jørgen Bjørnstad.

Fire uker mellom dosene
Han opplyser videre om at kommunen derfor kan gå ytterligere ned på intervallet mellom dose én og to.

- Nå endrer vi fra seks uker til fire uker mellom dose én og dose to av koronavaksinen. Det vil si at man fra og med nå kan bestille eller endre time for andre vaksinedose til fire uker etter første dose, sier Bjørnstad.

• Endring av time for dose to kan gjøres via helseboka.no,
    eller ved å ringe på telefon: 755 56 000 (mandag til fredag kl. 10 – 15.)

Vanlig å kombinere
Av de 10.000 nye vaksinedosene som kommer i uke 34 er det 7.500 doser av Moderna-vaksinen og 2.500 doser av Pfizer-vaksinen.

- Dette er første gangen vi får Moderna-vaksinen til Bodø, mens man for eksempel på Østlandet har brukt denne vaksinen siden starten av vaksineringen, sier Bjørnstad.

Han forklarer videre at både Moderna og Pfizer er såkalte mRNA-vaksiner, og at det ikke vil være mulighet til å velge mellom de to vaksinene.

- Nei, dette handler om hvilken vaksinetype vi har tilgjengelig til enhver tid. Moderna og Pfizer er samme vaksinetyper og det er en helt vanlig metode å kombinere disse to vaksinene. Det er ingen grunn til å være skeptisk til å få en dose fra hver de to vaksinene, sier Jørgen Bjørnstad.