Dette etter at tallene til kommunen er blitt oppdatert med tall fra sykehuset, opplyste smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen om under fredagens pressebrief.

- 20 av disse er personer som er blitt friske og ute av isolasjon, altså er det 12 bodøværinger som er smittet og i isolasjon i dag. Det utgjør 0,2 promille av Bodøs befolkning, og dette er personer som for tiden har en mildere form for koronasykdom (COVID-19), sa smittevernoverlege Hagen under fredagens pressebrief fra rådhuset.

- Det nye smittetilfellet er som forventet og en person som har vært i nærkontakt med en smittet, forklarte smittevernoverlegen.

Videre under pressebriefen svarte smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen, ordfører Ida Pinnerød og barnehagesjef Kristin Magnussen på spørsmål fra publikum først og fremst om åpning av barnehager og smitte.

I anledning at barnehagene i Bodø gradvis åpner igjen fra og med mandag 20. april, er det blitt laget en ny, animert musikkvideo av Vaskesangen som er skrevet og fremført av Petter og Kristoffer Nohr Unstad fra Kråkesølv.

Animasjonen er laget av grafiker Tor Eirik Akselsen i Bodø kommune.

Se den nye videoen og pressebriefen i opptak her: