Det siste året har Bodø kommune i regi av Bypakke Bodø gjort flere tiltak i det bynære friluftsområdet. Ingvild Gabrielsen jobber med byutvikling i Bodø kommune og har vært tett koblet på prosjektet.

– Gråholten er det største gjenværende friområdet i sentrum, men har de siste årene vært preget av gjengroing. Vi ønsker at Gråholten skal gjenoppstå som et attraktivt område å ferdes i, sier Gabrielsen.

Snarvei og turmål

Ett av tiltakene i prosjektet har vært å legge til rette for Gråholten som tur- og gjennomfartsområde. Prosjektleder Gaute Wold Arntsen er godt fornøyd med resultatet.

– De nye snarveiene mellom boliggatene i Vestbyen er universelt utformet, har god belysning og muligheter for å hvile på benker, sier Arntsen.

I tillegg til å gi snarveier mellom boliggatene i Vestbyen og til flyplassen, blir den nye stien også et turmål i seg selv.

– Tiltaket gir et sentrumsnært alternativ til andre gode turmuligheter vi har her i byen.

Tidligere i år kunne Bypakke Bodø annonsere at Bodø hadde fått 15 millioner i statlige tilskuddsmidler. Det er andre året på rad at Bodø har fått tildelingen. Gråholten er ett av prosjektene som er finansiert gjennom fjorårets tilskuddsmidler.

Et byrom med mange minner

Leder for plan- og miljøutvalget Håkon Møller hadde æren av å klippe snoren som markerte den offisielle åpningen av området.

I dag markerer vi at vi tar tilbake Gråholten.

Slik startet Møller sin åpningstale. Det fikk støtte fra en av gjestene som kunne fortelle forsamlingen om gode minner fra Gråholten i sin oppvekst. 82-åringen trakk spesielt frem lek og moro i Gråholten om vintrene, med en hoppbakke laget på dugnad.

Nå håper vi at Gråholten igjen skal bli et attraktivt friluftsområde, både som snarvei til flyplassen og som turmål i seg selv, fortsatte Møller i sin tale.

Dugnad for et bedre miljø

Åpningen ble arrangert i samarbeid mellom Bodø kommune, Bypakke Bodø, Gråholten velforening og Gråholten aktivitetspark. I forkant inviterte de gjestene til å ta med spader.

– Når vi først skulle møtes i Gråholten for å åpne det flotte friluftsområdet, inviterte vi like gjerne gjestene til å ta i et tak. Det har vi inntrykk av at de gjorde med glede, sier Gabrielsen.

I tillegg deltok elever fra tre skoleklasser i dugnaden. Oppdraget var å fjerne Tromsøpalmer og plukke søppel i området.

– Gråholten er ett av områdene i byen der vi vet at Tromsøpalmen vokser frem. For å unngå spredning av den uønskede arten, er det viktig at vi er tidlig ute før den rekker å spre frøene sine.

Tromsøpalmen er en uønsket art i norsk natur som vokser og formerer seg raskt. Med det truer planten lokale arter, noe som videre har betydning for samspillet mellom insekter og planter i nærmiljøet.

–  Vi er godt fornøyde med oppmøtet i Gråholten i dag. Vi fikk en fin markering og en dugnad som gjør Gråholten til et enda hyggeligere sted å være, sier en fornøyd Gabrielsen.