- Vi hadde en over ti år gammel profil og det var derfor på tide og nødvendig å gjøre noe nå, sier kommunikasjonssjef Tord Berthinussen som har ledet kommunens arbeid med dette.

Det er bodøfirmaet by north som har stått for utførelsen av den nye profilen.

- Vi kjørte en anbudsrunde på dette i fjor, og til slutt var det by north som fikk denne jobben. Vi er veldig fornøyde med resultatet, sier Berthinussen.

- Enkel
Kommunikasjonssjefen vektlegger at det med unntak av små justeringer ikke er noen endringer i selve logoen og byvåpenet.

- Men alt annet er nytt, sier Berthinussen og sier dette blant annet gjelder nye grafiske elementer til annonsering og presentasjoner, samt logobruk på biler og bekledning, og mye mer.

- Det kanskje aller viktigste med profilen, er at den er enkel og uten staffasje. Ett eksempel er hvordan bilene nå skal profileres. Nå skal det kun stå «Bodø kommune» - og ikke noe annet. Altså ingen ytterligere grafiske elementer og heller ikke avdelingsnavnet. På denne måten skal man kunne dele på bilene mellom avdelingene i kommunen, sier kommunikasjonssjefen.

I forbindelse med den nye profilen har også by north stått for skiltingen og profileringen i det nye rådhuset.

- Dette er vi også svært godt fornøyde med, sier Tord Berthinussen.

Utsatt lansering
Etter planen skulle egentlig den nye profilen bli lansert tidligere i år, men dette har som så mye annet blitt utsatt på grunn av koronasituasjonen.

Designbyrået by north er også svært godt fornøyd med at den nye profilen nå skal tas i bruk.

- Målsetningen for den nye profilen har vært å bygge en visuell verktøykasse som fungerer på tvers av alle virksomheter og tjenesteområder i kommunen. Identiteten skal sørge for at Bodø kommune er tydelig, konsistent og gjenkjennelig i all kommunikasjon og på alle flater. Derfor har vi også hatt høy fokus på brukervennlighet, og tatt utgangspunkt i at det skal være enkelt for alle i kommunen å ta i bruk de ulike malene og verktøyene nå som profilen blir lansert. Det sikrer at Bodø kommune er lett gjenkjennelig som avsender uavhengig om man kommuniserer med e-post, digitale presentasjoner eller i trykte media, sier Ole-Marius T. Storfjell, partner og designer i by north.

Den nye profilen til Bodø kommune ble presentert til ansatte i kommunen onsdag.

Presentasjonen var ved Tord Berthinussen og Ole-Marius T. Storfjell,