Bodø kommunes satsing med ByLab har blitt anerkjent på nasjonalt nivå gjennom ordningen Stimulab.

Dette er en nasjonal stimuleringsordning som driftes av DOGA (Design og arkitektur Norge) og digitaliseringsdirektoratet med formål om å fremme innovasjon i offentlig sektor.

Utviklingsprosjekter
Stimulab søker offentlige etater som driver fremtidsrettede utviklingsprosjekter – og i 2020 mottok ordningen over 50 søknader fra hele landet.

- Metoden som skal brukes kalles tjenestedesign og kjennetegnes ved at den har en åpen og eksperimenterende tilnærming. Det er derfor ikke gitt på forhånd hva den konkrete leveransen i prosjektet vil være. Men vi vet at vi ønsker innbyggerstemmen med på laget og å utnytte samarbeidspotensialet i Salten. Prosjektet vil forhåpentligvis gi oss bedre kunnskap om å samskape med våre innbyggere, og gi innbyggerne våre bedre verktøy for å bidra med sin stemme. Vi er veldig glade for at det er akkurat oss som skal drive frem dette viktige arbeidet på vegne av Norge, sier Silje Munkvold, prosjektleder for Bodø ByLab.

Et nordnorsk fremtidslaboratorium
Parallelt med at Stimulab-prossessen skal avdekke nye former for medvirkning og samskaping, skal Bodø ByLab tilrettelegge for prosjektet 2020x, et initiativ som springer ut av «Nye Stemmer: en perspektivmelding fra landsdelens unge voksne».

Fredag 19.juni, klokken 10-14, skal landsdelens unge voksne bidra til å sette tonen for det kommende tiåret når første fremtidsscenarioworkshop gjennomføres.

I samarbeid med DOGA og Sparebank1 samles unge i Mo i Rana, Bodø, Narvik, Hammerfest og Tromsø for et felles fremtidslaboratorium fysisk og digitalt.

Målet for workshopene er at scenarioene som utvikles skal øke sannsynligheten for at beslutningstakere i Norge tar de riktige valgene som skal til for å skape attraktive lokalsamfunn for unge i nord i tiåret som kommer.

- Vi ønsker å invitere de unge med på å tenke fremover og sette retningen for det nordnorske kompasset. Når samfunnet nå skal planlegge for de stedene vi bor og lever er det spesielt viktig å forstå hvordan de yngre generasjonene oppfatter sin framtid. Akkurat nå kanskje mer enn noen gang. De unge rammes hardt av krisen i arbeidslivet. Vi trenger at de unge voksne kommer og blir i landsdelen. Da må vi de være en aktiv del av samtalen, sier ordfører Ida Pinnerød.

Inspirere og provosere
Framtidsscenarioer handler om å inspirere og provosere, utfordre antakelser og forventninger, samt trekke nye perspektiver inn. Ved å se for seg ulike fremtider, skal det stimulere til diskusjon og samtale rundt hvordan vi ser for oss at morgendagen kan bli.

- Selv om akkurat denne workshopen er myntet på de unge sin stemme, ser vi at prosjektet er helt i tråd med hva bylaben ønsker å oppnå for alle våre innbyggere. Det er i så måte en god oppvarming til Stimulab-prosessen. Dersom landsdelen vår skal være attraktiv i fremtiden må vi som skal bo og leve i regionen være med å forme den, avslutter Silje Munkvold.

Om Bodø ByLab
Bodø ByLab er en arena hvor innbyggerne oppfordres til å komme med sine meninger, innspill, merknader og protester, samt etablere en dialog med kommunen om saker som opptar dem. Kommunen ønsker flere perspektiver, flere meninger og flere stemmer som sammen kan skape en ny og bredere forståelsesramme rundt hvordan vi ønsker at byen vår skal se ut.