Konferansen inkluderer utflukter til lokale grønne oaser, praktisk stedskapingsverksted, og inspirerende innledere som deler erfaringer på tvers av fagfelt.

Her kan du få høre hvordan Bodø og andre kommuner i Nordland jobber med urbant landbruk.

Vi får også møte Bergen kommune, Bybonden i Bergen, Asker kommune med sine Grønne klasserom, og fyrverkeriet Helene Gallis, som er kjent fra blant annet Nabolagshager-initiativet i Oslo.

– De som deltar på middagen kan også se frem til en hemmelig meny basert på de herligste lokale råvarer, røper prosjektleder i Bodø kommune Camilla Helgesen.

Urbant landbruk

– Konferansen er aktuell for deg som jobber med eller har interesse for by- og samfunnsutvikling, skole og barnehage, næring, landbruk, beredskap, miljø, dyrking, parkdrift, helse og inkludering, og som gjerne vil lære mer om hvordan man jobber og kan jobbe med urbant landbruk i kommuner og lokalsamfunn i Nordland, sier Signe Pedersen, seniorrådgiver hos Statsforvalteren i Nordland.

Urbant landbruk bidrar til økt trivsel, kunnskapsbygging og sosial inkludering i byer og tettsteder, og det dukker opp stadig flere parsellhager, skolehager, nabolagshager, andelslandbruk og andre felles dyrkearenaer. Her ligger det gode muligheter ikke bare for integrering og sosial inkludering, men også for økt naturmangfold, bedre klimatilpasning, bedre folkehelse og økt verdiskaping gjennom nye forretningsmodeller for gårdbrukere, reiselivsaktører og andre næringsdrivende.

Nasjonal strategi

At flere har kunnskap om matproduksjon er også viktig for totalberedskapen.

Regjeringen har i nasjonal strategi for urbant landbruk stadfestet at å bruke byer og tettsteder til dyrking, beplantning og grønnstrukturer, gjerne kombinert med andre formål, i økende grad bør inngå i byplanlegging og ny næringsutvikling.

PS: Konferansen leder opp til den populære mat- og dyrkefestivalen på Vågønes gård lørdag 21.september. Bli gjerne med på denne også!