Hvis din bedrift kan gjøre egen virksomhet grønnere, eller har en idé som reduserer klimagassutslipp eller styrker sirkulærøkonomien kan du motta inntil 200 000 kr.

- Kommunen har ambisiøse klimamål, men vi kan ikke nå dem alene. Vi trenger næringslivet og resten av bodøsamfunnet med på laget, derfor gir kommunen økonomisk starthjelp til prosjekter som bidrar til grønn omstilling, sier Sigrid Vigdisdatter Berg.

God fremgang

Klimamillionen har blitt utdelt siden 2021, og Fjuel, Kirkens Bymisjon, Løvold Havpark, Frem kompetanse og Reddel er aktører som tidligere har mottatt støtte. Reddel, en plattform for deling av alt fra symaskiner til lokaler, fikk tilskudd fra klimamillionen i 2023.

- Vi søkte om støtte til å finne og lage løsninger som reduserer forbruket og øker gjenbruk og sirkulær tenkning hos folk. Visjonen er å skape en digital delingsplattform og delingstjenester som stimulerer til sambruk, fellesskap og delingskultur i nabolag, og samtidig reduserer belastningen på miljøet. Midlene har bidratt til å utvikle en pilotversjon av Reddel, som nå brukes jevnlig av bodøværinger til lån av utstyr, klær og redskaper, sier daglig leder i Reddel, Eirill Pettersen Buvik.

Kan løse utfordringer i kommunen

Nå ønsker kommunen og Reddel å samarbeide tettere om å redusere forbruket og mobilisere hele lokalsamfunn; sammen med IRIS Salten, Kirkens bymisjon, Lofotrådet, Meløy, Saltdal og Fauske kommune søker de om støtte fra Nordland fylkeskommune for å utvikle deleløsninger —også for kommunale ressurser og areal.

- Målet er å redusere både kostnader og utslipp fra kommunens virksomhet, ved å utvikle en løsning for å enkelt dele biler, møbler, teknisk utstyr eller redskaper på tvers av kommunens virksomhet. Det har vært spennende å følge Reddel fra de mottok klimamillionen, til at de nå kan bidra til å løse en av kommunens utfordringer, sier Sigrid Vigdisdatter Berg.

Mer informasjon om klimamillionen ligger på kommunens nettside, her finnes også digitalt søknadsskjema.

Søknadsfristen er 1. oktober.