- De fem siste døgnene er 210 nye personer testet for koronavirus i Bodø, og ingen positive prøvesvar.  Før dette var 120 personer testet, og av de var det åtte positive prøvesvar. En av personene som har testet positivt er innlagt på sykehus.

Det opplyser smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen torsdag formiddag, under kommunens daglige pressekonferanse på rådhuset.

- Stor forståelse

De siste dagene har Bodø kommune mottatt mange meldinger og spørsmål knyttet til mørketall på antall smittede og antall personer som blir testet for koronavirus.

Under pressekonferansen torsdag svarte både smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen og kommuneoverlege Tor Claudi på noen av mest stilte spørsmålene.

- Vi har stor forståelse for at folk er usikre og redde i denne situasjonen, og vi ønsker derfor å svare på noen av spørsmålene og kommentarene vi får i sosiale medier og andre steder, sier Tor Claudi.

«Smitten ute av kontroll?»

Her er et eksempel på en kommentar eller spørsmål til kommunen:

«Smitten er ute av kontroll, dere vet ikke hvor mange som er smittet. Hvorfor sier kommunen at det ikke er nye bekrefte smittetilfeller, når vi ikke tester alle med symptomer?»

- I Norge ble det gjort i underkant av 7.000 nye tester i går, onsdag, der man fant 116 nye smittede. Ved økt testaktivitet, har man funnet prosentvis færre smittede. De aller fleste som er syke har mest sannsynlig ikke koronavirus (COVID-19), men vanlig influensa. Det er helt sikkert noen få av de som ikke blir testet som har Korona, men det er ingen grunn til å tro at det er utbredd i Bodø. Det er ikke flere innleggelser i Bodø. Dette er et resultat av at vi har vært tidlig ute og tatt tak i dette, sier Tor Claudi.

- Tester 50-60 personer hver dag i Bodø

«Hvorfor tester ikke kommunen alle med symptomer?»

- For det første finnes det ikke nok testmateriell. Grunnen til det er at dette viruset er nytt. Det ble oppdaget 7. januar i år. Og der er imponerende at man etter drøye to måneder kan foreta tester mot viruset i hele verden, inkludert i Bodø.  og det tar tid å lage tester. Derfor plukker man ut de som tilhører høyrisikogruppen, og de som jobber der risikoen for å spre viruset videre er stor – som for eksempel helsepersonell, sier Claudi og legger til:

- Norge er det landet som tester flest personer i forhold til befolkningen. I Bodø tester vi 50-60 personer hver dag.

- Bred faglig enighet

«Hvem skal testes?»

- Du må være syk for å bli testet. Dersom man tar testene for tidlig, så kan man få negative tester selv om man er smittet. Og dersom man tar testene for sent, så kan det også gi negative prøvesvar. Dette er ganske komplisert. Hver enkelt pasient som har symptomer som hoste, feber og luftveisinfeksjoner som tar kontakt med helsevesenet blir vurdert om de skal testes eller ikke. Vi bygger på kriteriene som er fastsatt av folkehelseinstituttet, og det er stort sett bred faglig enighet i Norge om at denne strategien er riktig, sier Tor Claudi.